Lammeren

Passie samen aan tafel voor bokjes

De Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland (OMFL) wil geitenhouders helpen een duurzame en rendabele business case op te zetten om bokjesvlees te verwaarden. “Want het is een fantastisch product”, aldus Karin Senf van de OMFL. In een bijeenkomst in Almere in januari werden belangstellenden uitgenodigd, en middels een brainstorm werden een aantal randvoorwaarden voor een business case verzameld.

Een van de mooiste conclusies van de bijeenkomst kwam wellicht van geitenhouder Wim van Wageningen uit Lelystad. “Breng gelijkgestemden bij elkaar, creëer synergie en respecteer elkaars belang in de keten. Samen moeten we toch wat moois op kunnen zetten.” Er waren op de bijeenkomst dan ook al meerdere partijen erg enthousiast over het vlees. Van Wageningen refereerde met zijn woorden aan dit enthousiasme, en specifiek aan de zorg, passie en aandacht waarmee Pascal Jalhay, executive Chef R&D bij Marfo (hij ontwikkelt recepten voor vliegtuigmaatschappijen) tijdens de bijeenkomst bokjesvlees behandelde en liet proeven. “Dat sluit aan bij de manier van zorg waarmee het dier is opgegroeid.”

Randvoorwaarden
Uit de discussie onder de deelnemers kwamen enkele randvoorwaarden voor de business case naar voren. Zo zien de deelnemers het vlees het liefst afgezet op de Nederlandse markt. Vooral ook omdat dat aansluit bij de hoogwaardige geitenzuivelproducten die hier al worden gemaakt.
Onmisbaar voor een vleesketen is in de ogen van de deelnemers ketenregie. Die zou misschien wel moeten liggen bij chefkoks. Jalhay demonstreerde tijdens de bijeenkomst passioneel hoe hij een bokje aansnijdt en wat voor mooie producten je er van kunt maken. Zo iemand zou niet alleen deelnemers aan deze bijeenkomst, maar ook consumenten enthousiast kunnen krijgen. Voordeel is ook dat chefkoks zicht hebben op de markt, zij weten wat er gevraagd wordt, door wie en wanneer. Dat zullen zij dan moeten communiceren richting de geitenhouder. “Want boeren kunnen produceren wat de consument wil”, die uitspraak deed Henk Bleker.
Ook zal er transparantie in de keten moeten ontstaan op allerlei vlakken. Geitenhouders zullen bijvoorbeeld moeten weten wat er nodig is, en de rest van de keten zal inzicht moeten hebben in de kostprijs van het vlees. Lydia van Maurik van de Bokkenbunker heeft daarover zelf ervaren: “Zeg wat het kost, en deel dat. Zeg gewoon dat het duur is. Sluit geen compromissen en wees eerlijk.”

Karin Senf gaat een eerste stap proberen te maken om regionaal een samenwerking op te zetten tussen de bedrijven in de keten die nu al betrokken zijn, zoals Marfo en Meat&More.

Over de auteur: Wilma Wolters
Wilma groeide op tussen koeien en paarden, en vond dat geweldig. Ze volgde de Hogere Agrarische School in Dronten, studeerde nog 2 jaar aan de...
Meer over:
Lammeren
Deel dit bericht: Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief