Geitenhouders volgen de media met name via hun smartphone. Dat blijkt uit het lezersonderzoek onder de nieuwsbrieflezers van Geitenhouderij naar hun voorkeuren, motivaties en verwachtingen rondom (sociale) media en fysieke evenementen.
122 geitenhouders vulden de vragenlijst in. Ruim driekwart van hen volgt de media met name via hun smartphone (77 procent), gevolgd door de computer/laptop (43 procent) en krant en/of tijdschrift (41 procent). Per dag besteden zij tussen 1 en 3 uur aan media. Op de vraag welke mediasoort zij het meest gebruiken, antwoord 88 procent ‘vakmedia’. Die steekt er met kop en schouders bovenuit; televisie en sociale media volgen met elk 40 procent. Wat betreft sociale media zijn Whatsapp en Facebook het populairst onder geitenhouders.
Vakinformatie
Voor het verkrijgen van vakinformatie raadplegen de respondenten het vaakst vakbladen (91 procent). Ook websites en studiedagen en evenementen worden hier genoemd. Opvallend is het antwoord ‘collega’s’; 41 procent van de respondenten raadpleegt hen om vakinformatie te verzamelen.
Evenementen
Uit het onderzoek blijkt dat geitenhouders de volgende evenementen het meest bezoeken: Nationaal Geiten Event, RMV (Gorinchem/Hardenberg) en studiedagen van leveranciers.
Gezondheid
Geitenhouders zijn vooral geïnteresseerd in de onderwerpen gezondheid van de dieren, lammerenopfok en voeren.