Algemeen

‘Duurzaam en biologisch zou meer standaard mogen worden’

Ondernemerszin bracht Frank Dekker en Rogier van Anholt in 2018 bij elkaar. In juni 2019 rolde het eerste product uit die samenwerking de band af: zuigelingenvoeding van The Pure Goat Company. Ondertussen zijn al tienduizenden blikken gevolgd.

Waarom geitenmelk en waarom biologisch?

“Geitenmelk is een relatief nieuw product, ook in flesvoeding. Er kan nog veel onderzoek gedaan worden naar de gezondheidsvoordelen van geitenmelk. Dat vinden wij een uitdaging en daar zien wij gewoon wat in. We willen een biologisch product omdat wij denken dat dat beter is voor de wereld. We hebben dezelfde ambitie, voor ons hoort biologisch daarbij. Het is toch raar als je goede flesvoeding maakt, maar dat er dan geen gezonde wereld meer is voor de kinderen die je grootbrengt met die voeding? Het kan allemaal met iets minder impact op de wereld, denken wij. Duurzaam en biologisch zou wat ons betreft meer standaard mogen worden. Biologisch is niet zomaar iets, daar zitten behoorlijke kwaliteitseisen aan die wij controleren, maar wij vinden het ook prettig dat bijvoorbeeld Skal meekijkt. Daarnaast is biologisch in ontwikkeling, dus het is bedrijfstechnisch ook interessant.”

Waar komt jullie geitenmelk vandaan en om hoeveel gaat het?

“De geitenmelk komt voornamelijk uit Nederland. We hebben bijvoorbeeld een nauwe samenwerking met de Organic Goatmilk Coöperatie. Voordat we begonnen, zijn we met alle ingrediëntenleveranciers gaan praten, ook met biologische geitenboeren. We houden ook nu contact met ze. Zo bellen we ze zelf om ze updates te geven over de markt en wij horen dan graag over eventuele groeiplannen. Daar kunnen wij onze productieplanning dan weer op aan laten sluiten. We geven liever geen informatie over de volumes die we verwerken. We zitten midden in de keten en die is volop in ontwikkeling. Over volumes praten kan partijen schaden.”

Waar ligt jullie afzet?

“Onze afzetmarkt ligt nu vooral in Nederland, maar de vraag komt overal vandaan. Al snel nadat we in juni 2019 op de markt kwamen, kregen we een deal met Etos. Dat was een mooie start in Nederland. Daarnaast hebben we een eigen webshop om zo gevoel te houden met onze markt. Verder is er al wat export, vooral naar China – dat begint eigenlijk vanzelf te lopen. We willen zeker groeien, we hebben een gezonde ambitie. Maar het bedrijf willen we wel op menselijke maat houden. Het zal ook altijd biologisch en geitenmelk blijven, en die markt is natuurlijk niet enorm groot. Als we een goede basis in Nederland hebben opgebouwd, want dat zien we als een belangrijke markt, zouden we graag naar Duitsland gaan met ons product. De verpakking maken we nu ook al tweetalig. In Duitsland is veel interesse in biologisch en ook flesvoeding is daar nu al voor een groot deel biologisch. Voor andere kansen die er wellicht zijn op de markt is het nu nog te vroeg. We willen niet dat de groei de spuigaten uitloopt. Je kunt flesvoeding nou eenmaal niet ‘even twee maanden’ niet leveren. Naar de ouders toe hebben we een verplichting om altijd te blijven leveren.”

Het volledige interview is gepubliceerd in vakblad Geitenhouderij 2-2020.

Over de auteur: Jasper Lentz
Jasper Lentz (1989) is geboren in Hardenberg (Ov.) en is opgegroeid in het Drentse dorp Dalen. Na de studie Journalistiek is hij in 2013 aan...
Meer over:
Algemeen
Deel dit bericht: Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief