Interview | Magazine | Management | Premium

‘De beperkte omvang van de melkplas is VK’s grootste kracht’

35 jaar geleden kocht het echtpaar Sutton vlakbij het Engelse Delamere Bos drie geiten. Nu staat er 25 kilometer verderop een kantoor van Delamere Dairy en biedt het zuivelbedrijf het grootste assortiment geitenmelkproducten van het Verenigd Koninkrijk.

Bij de hoofdfoto: “We zijn trots op de sterke relaties die we hebben met onze boeren”, vertelt Ed Salt, directeur van het Engelse Delamere Dairy. Foto: Delamere Dairy

Delamere Dairy begon in 1985 als een melkgeitenbedrijf in het noordwesten van Engeland. In de jaren negentig besloten de eigenaren de productie uit te besteden en nu is Delamere een zuivelbedrijf met het grootste assortiment geitenmelkproducten in het Verenigd Koninkrijk (VK). Tegenwoordig vermarkt het bedrijf daarnaast andere zuivel, waaronder koemelk, schapenkaas en –yoghurt en ook alternatieven voor zuivel, zoals haver-, kokos- en sojaproducten. De producten worden in twintig landen verkocht. Geitenhouderij sprak met directeur Ed Salt.

Wat doet Delamere Dairy precies?

“Delamere managet melkplassen en plaatst de melk met twintig co-packers door heel het Verenigd Koninkrijk en Europa, die vervolgens producten maken naar de specificaties van Delamere. Doordat we de productie uitbesteden en de expertise van andere zuivelfabrieken en productielocaties aanboren, kunnen we snel nieuwe producten op de markt brengen. We hoeven immers niet te investeren in roestvrij staal. Dit businessmodel is een van onze sterke punten; verkoop op aanvraag in plaats van capaciteit. Delamere’s missie is om de gezonde en voedzame zuivelproducten over de hele wereld beschikbaar te maken, terwijl we duurzame, ethische landbouwpraktijken ondersteunen.
De totale melkplas die we verwerken bestaat voor 30 procent uit geitenmelk en daarmee neemt Delamere zo’n 30 procent van de geitenmelkmarkt in het Verenigd Koninkrijk voor zijn rekening. Verder beslaat de melkplas 45 procent koemelk, 20 procent plantaardig en 5 procent ‘anders’. De geitenmelk komt van gecontracteerde familiebedrijven in heel Engeland. Deze bedrijven houden zich aan strikte welzijns- en hygiëne-eisen die door een onafhankelijke partij worden gemonitord. Ook vallen de geitenbedrijven onder de Red Tractor, het grootste voedselnormen-programma van het Verenigd Koninkrijk. Ze garanderen normen op het gebied van voedselveiligheid, dierenwelzijn en milieu.”

Welke producten maken jullie van geitenmelk en welke ontwikkelingen zien jullie daarin?

“Van geitenmelk maken we verse en lang houdbare volle en halfvolle geitenmelk, boter, smeerbare boter, volle yoghurt en yoghurt met smaakjes, geitenmelkpoeder, een range van harde en zachte kazen en voedingsproducten voor honden (TopLife Formula). De meeste worden onder het Delamere-merk gemaakt, maar er zijn ook enkele eigen labels voor melk en kaas. De producten zijn verkrijgbaar bij verschillende retailers, groothandels, onafhankelijke winkelketens, gezondheidswinkels en gemakswinkels. Ook worden ze geëxporteerd naar ruim twintig landen in de wereld.
De geitenmelk in het Verenigd Koninkrijk lijkt minder fluctuaties van vraag en aanbod te kennen dan in andere delen van Europa. In de loop van de tijd is de geitenmelkprijs die geitenhouders ontvangen gestegen. De huidige prijs bedraagt circa 0,66 euro per liter (op basis van de huidige wisselkoers van 1,10 euro/Engelse pond).
We innoveren continu en proberen altijd nieuwe producten op de markt te brengen. Een voorbeeld daarvan is de geitenmelkpoeder die Delamere in 2019 introduceerde. Die bleek erg populair tijdens de coronacrisis, omdat het betekent dat consumenten een voorraad kunnen aanleggen en nooit zonder geitenmelk hoeven te zitten. Nog een voorbeeld: We werken aan de introductie van een ‘bedtime milk’ voor honden. Die bevat geitenmelk met honing en kamille.”

Hoe speelt duurzaamheid een rol in de geitensector in het VK en in jullie bedrijf?

“Plezier, gezondheid en verantwoordelijkheid zijn onze grootste waarden. Duurzaamheid valt onder die laatste en dat zit in ons hart. We hebben een verantwoordelijkheid om een duurzaam levensonderhoud te behouden voor al onze belanghebbenden: boeren, vervoerders, zuivelfabrieken, co-packers en consumenten. Tot voor kort was er geen markt voor geitenvlees in de UK en waren bokjes een bijproduct. In de afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in Cabrito, een bedrijf in geitenvlees, en alle bokjes op onze melkgeitenbedrijven groeien nu op voor het vlees, zodat de boeren een extra inkomen kunnen genereren. We hebben ook aandelen in Billy Tannery, een bedrijf dat geitenhuiden omzet in onder andere leren tassen, schorten en petten. Wij geloven dat een duurzame toekomst ligt in regeneratieve en onderling verbonden systemen. De zuivel–vlees–leer-synergie speelt een wezenlijke rol in het completeren van deze cyclus.”

35 jaar is lang. Wat maakt Delamere tot een sterk bedrijf?

“Relaties. We zijn trots op de sterke relaties die we hebben met onze boeren. We organiseren geregeld meeting forums waar de boeren ideeën kunnen delen. We hebben ook nauwe relaties met en investeren in onze zuivelbedrijven en co-packers en we zien hen als een verlenging van ons team op het hoofdkantoor.”

Wat zijn de grootste sterktes en zwaktes van de geitensector in het VK?

“Een van de grootste sterktes is de beperkte omvang van de sector. De geitenmelkindustrie omvat 30 miljoen liter en dat maakt het makkelijker te managen en beheersen. De meeste belanghebbenden werken al in de industrie sinds de jaren tachtig en hebben daarom een gevestigd belang om ervoor te zorgen dat de keten ook voor toekomstige generaties bewaard blijft.
De grootste zwakte van dit moment is het vertrek van het VK uit de EU. De huidige import- en exportbeperkingen vormen een uitdaging voor zakenrelaties die al bestonden, en zullen toekomstige zakelijke relaties op de proef stellen.”

Hoe verwacht u dat de geitensector zich zal ontwikkelen de komende jaren en hoe speelt Delamere daarop in?

“Als Delamere zijn we heel positief over de toekomst van de geitenmelkindustrie in het VK, omdat er wereldwijd vraag is naar geitenproducten. De omzet bedraagt op dit moment 35 miljoen euro en groeit elk jaar met zo’n 15 procent. Dankzij de schaalbaarheid en het bedrijfsmodel van Delamere kunnen we ons snel aanpassen aan trends. We zijn de afgelopen vijf tot tien jaar aanzienlijk gegroeid en zien geen reden waarom de verkoop niet zal blijven groeien. We exporteren en importeren al meer dan twintig jaar in internationale markten en zien internationale handel als een belangrijk onderdeel van onze toekomstige zakelijke mix.”

Geitenmelk is het meest verkochte geitenzuivelproduct van Delamere Dairy.  Foto: Delamere Dairy

Engelse kijk op Nederland

Delamere Dairy werkt al meer dan 20 jaar samen met Nederlandse verwerkers, coöperaties, boerderijen en handelaren. Over de Nederlandse geitensector zegt Ed Salt: “De Nederlandse markt heeft zich ontwikkeld tot een toonaangevende leverancier van geitenzuivelproducten en ingrediënten over de hele wereld. Veel van de Engelse bedrijven zijn gebaseerd op de Nederlandse manier van geiten houden en wij zien de Nederlandse geitensector als leidende industrie. Door de jaren heen vullen onze productmixen en seizoensinvloeden elkaar aan en we zien onze langetermijnrelatie met de Nederlandse geitenzuivelsector de komende jaren alleen maar versterken. De Nederlandse geitenzuivelindustrie is een model waar je trots op kunt zijn.”

Je hebt zojuist een Premium-artikel gelezen.
Het aantal premium-artikelen dat je kunt lezen is beperkt. Wil je meer Premium lezen? Maak dan een gratis profiel aan.
Dit artikel komt uit vakblad Geitenhouderij
Lees meer uit deze uitgave
Dit Premium-artikel krijg je cadeau. Onbeperkt lezen? Nu proberen
Over de auteur: Wilma Wolters
Wilma groeide op tussen koeien en paarden, en vond dat geweldig. Ze volgde de Hogere Agrarische School in Dronten, studeerde nog 2 jaar aan de...
Deel dit bericht: Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief