Algemeen | Interview | Magazine | Premium

‘‘Wat er gangbaar niet is, hebben wij meteen biologisch gemaakt’’

Wat begon als afstudeerstage, mondde uit in de introductie van biologisch geitenijs in een supermarkt. Halverwege januari werd ‘salty caramel temptation’ bekroond tot ‘Biologisch product van 2024’. Het is duidelijk: Happy Goats Goodness van oprichters Victor Boone en Lars Hoffmann, timmeren aan de weg.

Het overviel de jonge ondernemers – broekies, zoals ze zichzelf noemen – wel; tussen de gevestigde orde van bioproducenten mochten Victor Boone (28) en Lars Hoffmann (26) de eerste prijs in ontvangst nemen in de verkiezing ‘Biologisch product van het jaar’. Deze prijs, uitgereikt op de Biobeurs in Den Bosch, is bedoeld om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden. Nieuw is het geitenijs van Happy Goats Goodness zeker – het is pas een maand of vier verkrijgbaar.

Hoe beleven jullie het winnen van de verkiezing tot Bioproduct van het jaar?

Boone: “We zijn heel blij. De prijs is een bevestiging, ook naar de buitenwereld, dat we een goed product hebben. Het is mooi om die bevestiging te krijgen van vier professionals. Hoe gaaf is het als Anneke Ammerlaan, oprichter van Allerhande, jouw product ‘echt een toevoeging aan het assortiment’ noemt.”

Hoffmann: “Het is fantastisch, deze prijs. Dit hele proces is een gaaf avontuur, en het is zo mooi dat het slaagt. Tijdens de pitch die Victor hield voor de verkiezing was het komisch om te zien dat hij twee dia’s toonde, als een schoolpresentatie, terwijl andere deelnemers met professionele filmpjes kwamen. Maar we versloegen wel grote, bekende namen. Daar komen wij aan, als twee broekies. Dat is mooi.”

Hoe zijn jullie ijsmakers geworden?

Boone: “Lars en ik hebben elkaar tijdens de studie aan Aeres Hogeschool Dronten leren kennen. De opdracht van onze afstudeerstage luidde: ga de geitensector bekijken, wat is er wel en wat is er niet? In de tweede week kwamen we al op het idee van geitenijs. Dat werd mede ingegeven omdat mijn vriendin lactose-intolerant is. Een halfjaar later, bij de afronding van de opdracht, zijn we om tafel gaan zitten met een ijsmaker in Stellendam (ZH). Drie maanden later hadden we het eerste ijs. Daarmee hebben we bij een supermarkt in Almere een smaak- en proeftest gedaan.”Hoffmann: “Dat liep als een tierelier. Veel mensen die geen koemelk kunnen hebben, namen ons ijs mee. Het is niet makkelijk om het ijs zo te ontwikkelen dat het aan onze eisen voldoet en superlekker is. We zijn gewoon twee jonge gasten die passie hebben voor de geit en die voor de sector opkomen. We willen dit mooie ijs aan de man brengen. Een paar maanden later durfde Dekamarkt het ijs bij hen in het schap te leggen omdat ze tevreden zijn over de kwaliteit ervan.”Boone: “Wij zijn geen ijsmakers, we zijn de oprichters van Happy Goats Goodness. Hiernaast hebben we allebei een baan in de agrarische sector.”

Waar komt de melk vandaan?

Boone: “De zwager van de ijsmaker is geitenboer: Johannis Struik. Die zit om de hoek bij de ijsfabriek in Stellendam, dus we hebben een hele korte keten. OGC levert de rauwe geitenmelk aan de ijsfabriek die het binnen 24 uur verwerkt tot ijs. De eigenaren van de ijsfabriek hebben ons geholpen met het marktonderzoek en samen met hen maken we dit ijs. We hebben nu een productierun gedraaid met 1.500 liter melk.”

Wie is jullie doelgroep?

Boone: “Wij willen het statement maken dat je veel lekkers kunt maken met geitenmelk. Tijdens de RMV-beurs in Gorinchem in november kregen we van veel geitenhouders de bevestiging dat het een mooi product is.”

Hoffmann: “Wij willen geitenijs op de kaart zetten. Onze doelgroep houdt van smaakvol, licht verteerbaar en natuurlijk van ijs. Ons ijs is specifiek geschikt voor mensen met koemelkintolerantie. Die kinderen die nu nog elke keer een waterijsje krijgen bij oma, die kunnen nu eindelijk roomijs eten. Maar ons ijs is lekker voor iedereen.”

Boone: “Daarom willen we graag in de supermarkt liggen. Er liggen nu twee smaken bij Dekamarkt: karamel-zeezout en framboos-vanille. Verder liggen we bij Van der Valk Versmarkt in Voorschoten, waar ook de cookie dough-variant verkrijgbaar is. En we zijn bezig met verschillende boerderijwinkels en geitenboeren.”

Wat maakt ijs van Goats Goodness zo goed?

Boone: “We maken ambachtelijk ijs met natuurlijke ingrediënten zonder kunstmatige smaakstoffen. Ook de sauzen bereiden we zelf, zoals de karamelsaus voor de ‘salty caramel temptation’, en voor de frambozensaus in onze Berry Bliss gebruiken we echte frambozen. Wat ik zelf mooi vind: wat gangbaar niet verkrijgbaar is, hebben wij meteen biologisch gemaakt. We zijn de eerste die geitenijs op retail-, horeca- en groothandelniveau kunnen produceren. Daarin zijn we uniek. Verder is dit het enige ijs met A2-melk. Dat maakt het makkelijker verteerbaar en geeft geen darmklachten bij mensen met koemelkintolerantie. We willen de drempel laag houden en bieden het ijs aan in een handzaam formaat van 300 ml, en willen we het betaalbaar houden. Het ligt voor € 2,99 in het schap bij Dekamarkt.”

Hoe ontwikkelt Happy Goats Goodness zich nu verder?

Hoffmann: “We gaan binnenkort een tweede productie draaien, zodat we ook de boerderijwinkels kunnen beleveren. In de toekomst willen we uitbreiden, maar eerst moet de afzet groeien. Dan komen we ook met nieuwe ideeën, zoals andere smaken.”Boone: “Het winnen van de verkiezing van Bioproduct van het jaar is voor ons een kans om de deur bij anderen open te krijgen. Dat betekent dus een nieuwe belronde langs supermarkten. Met een coachingstraject gaan we kijken hoe we retail aan ons kunnen binden. Want we zijn nog broekies, komen net uit de schoolbanken en moeten nog veel leren.”

Het ijs is er nu in drie smaken: framboos-vanille, koekjesdeeg en karamel-zeezout.

De smaak van Happy Goats Goodness

De jury van de verkiezing van het ‘Biologische product van het jaar’ roemde de fluweelzachte smaak van de salty caramel temptation, het karamel-zeezoutijs van Happy Goats Goodness dat deelnam aan de verkiezing. ‘Fluweelzacht van smaak’, precies zoals de oma van Victor Boone het ijs omschreef toen zij dat voor het eerst proefde, en zoals het op de verpakking terecht is gekomen.Daarnaast zei Anneke Ammerlaan, een van de juryleden van de verkiezing, dat het ijs niet naar geit smaakt.

Je hebt zojuist een Premium-artikel gelezen.
Het aantal premium-artikelen dat je kunt lezen is beperkt. Wil je meer Premium lezen? Maak dan een gratis profiel aan.
Dit artikel komt uit vakblad Geitenhouderij
Lees meer uit deze uitgave
Dit Premium-artikel krijg je cadeau. Onbeperkt lezen? Nu proberen
Over de auteur: Wilma Wolters
Wilma groeide op tussen koeien en paarden, en vond dat geweldig. Ze volgde de Hogere Agrarische School in Dronten, studeerde nog 2 jaar aan de...
Deel dit bericht: Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief