Algemeen

‘Vertel je verhaal met enige trots’

Om begrip en kennis over de geitensector te vergroten in de maatschappij, is met een zekere trots je verhaal vertellen belangrijk. Dat zei Patrick van Gils tijdens het online evenement Be Goat and tell it, georganiseerd door het platform Melkgeitenhouderij. Hij gaf enkele praktische tips.

“Hoe beeldender je praat, hoe enthousiaster de mens wordt.” Van Gils gebruikt de vergelijking met hoe wij hebben leren lezen: aan de hand van afbeeldingen met woorden eronder. “Hoe meer en betere plaatjes de mensen in hun hoofd hebben, hoe beter zij het begrijpen.”
Een eerste tip om je bedrijf en de sector goed uit te dragen, is kort en bondig vertellen hoe je heet en hoe jouw bedrijf heet. “Wees trots op wie je bent en waar je voor staat”, aldus Van Gils. “Daarna is het nuttig om in twee woorden te kunnen omschrijven wie jij bent. Waarmee introduceer jij jezelf, wie ben je en wat is jouw toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld: Ik ben een verantwoorde geitenhouder of ik ben een betrokken geitenhouder. Kies hiervoor het woord waarbij jij denkt: dit omschrijft mijn persoonlijkheid.”
Vervolgens moet de kracht van vragen stellen niet worden onderschat, zegt Van Gils. “Vertel niet alleen zelf, maar vraag ook aan je gesprekspartner: wat weet jij eigenlijk al van de geitenhouderij? Of wat weet jij van de geit? Hierdoor komt er een gesprek op gang met een invalshoek waar jouw gesprekspartner graag meer over wil weten. Als laatste is het belangrijk om te weten waar je voor staat. Bijvoorbeeld: Ik sta voor een innovatieve geitenhouderij. Met deze duidelijke en korte omschrijving krijgen mensen snel een beeld van wie ze voor zich hebben.”

Omgaan met kritiek

Wordt er kritiek geuit, dan is het volgens van Gils belangrijk om mee te buigen. “Trek het boetekleed aan, vertel dat je naar ze luistert en dat de sector misschien niet genoeg heeft gedaan om alles duidelijk te maken.” Naar zijn idee komt kritiek vaak voort uit onwetendheid. Daarnaast kan het volgens Van Gils nuttig zijn om de betreffende persoon te wijzen op platforms, zoals het platform Melkgeitenhouderij en Ontdek de geit, en te vertellen waar zij aan werken. Aan de ene kant om hen van extra informatie te voorzien, en aan de andere kant om duidelijk te maken dat er organisaties bezig zijn met onderzoek om de sector zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Over de auteur: Marjolein Nielen
Marjolein Nielen is geboren in 1999 en groeide op in Noord-Holland. Haar ouders hebben daar samen een melkveebedrijf. Ze studeerde Dier- en Veehouderij aan de...
Meer over:
Algemeen
Deel dit bericht: Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief