Algemeen

Bionext: hybride verdienmodellen belangrijkste kans voor mannenvlees

‘Wil je geitenbokjes, stiertjes en haantjes een waardig leven geven? Dan moet je ze in de pan stoppen,’ stelt Hans Fuchs van Bionext. ’De afgelopen jaren zette Bionext zich met het project Man in de Pan in om het vlees van deze mannelijke dieren op de kaart te zetten. In een webinar tijdens de Biobeurs besprak Hans Fuchs van Bionext de resultaten van het project, meldt Biojournaal.

Door de sterke selectie op de productie van melk en eieren zijn geitenbokjes, stierkalfjes en leghaantjes minder geschikt voor consumptie geworden. Deze mannelijke dieren worden over het algemeen snel van de bedrijven afgevoerd. Fuchs: “Het is de vraag of dat ethisch is. Zeker vanuit de biologische waarden kun je de vraag stellen of je een dier geboren moet laten worden terwijl je er daarna weer zo snel vanaf wilt zijn. Als je ze een leven geeft, moet het welzijn van de dieren wel goed geborgd zijn.”

Meerjarig plan

De aanpak van Bionext was tweeledig. Er werd gekeken naar de ideeën van de veehouders en hun motivatie om hier iets mee te doen. Bij de biologische melkgeitenhouders was het project de aanleiding om de BioGoatMeat Coöperatie op te richten.
Daarnaast werd er gewerkt aan communicatie naar de consument. De website Man in de Pan werd in het leven geroepen en er werden product-marktcombinaties ontwikkeld. In samenwerking met Mr Kitchen kwamen er recepten voor industrieel te bereiden producten. Verder werd er veel aandacht besteed aan de ketenvorming. Van diervoeding tot slachterij en afzetkanalen.

Kosten verwaarden over melk

Het mannelijk vlees is moeilijk te verkopen. Over het algemeen heeft de consument geen weet van het overschot. Voor de bokken geldt daarnaast dat het vlees onbekend is. “Dat maakt de business case lastig”, zegt Fuchs. “Er zijn best veel mannen dus de oplossingen moeten ook schaalbaar zijn.”
Hybride verdienmodellen, waarbij een deel van de kosten verwaard kunnen worden over de melk of de eieren, zijn volgens Fuchs de belangrijkste kans om het op een redelijke manier in de markt te krijgen. “Dat betekent dat je bij de betreffende eieren en melk zichtbaar moet maken dat er bij dat product een bijdrage wordt geleverd aan de oplossing van het mannelijke dier.”

Over de auteur: Wilma Wolters
Wilma groeide op tussen koeien en paarden, en vond dat geweldig. Ze volgde de Hogere Agrarische School in Dronten, studeerde nog 2 jaar aan de...
Meer over:
Algemeen
Deel dit bericht: Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief