#Goatober in Nederland lanceert Meat the Male

Om in de maand oktober aandacht te vragen voor het verwaarden van geitenbokjes is in Amerika #Goatober ontstaan. Gisteren zette #Goatober voor de eerste keer voet op Nederlandse bodem in de Embassy of Food op de Dutch Design Week 2017 in Eindhoven. Er vond een waar geitenbokjesdiner plaats, klaargemaakt door verschillende chefkoks. Ook werd het nieuwe ontmoetingsplatform Meat the Male www.meatthemale.nl gelanceerd.

Chefkoks als George Wood (Temper Restaurant in Londen) en Estée Strooker (’t Amusement in Arnhem) brachten tijdens het diner de bok op het bord. Het nieuwe ontmoetingsplatform Meat the Male (www.meatthemale.nl) werd gelanceerd. Dit is een initiatief van ZLTO met financiële hulp uit het Noordwest-Europese project Food Heroes, en is bedoeld om consumenten kennis te laten maken met geitenbokjes. Er zijn onder andere activiteiten, recepten en verhalen te vinden op de website.
Het platform zal in de toekomst ook aandacht geven aan leghaantjes en kalfstiertjes.
In 2018 zal #Goatober meer smakelijke activiteiten organiseren in Amsterdam, Eindhoven en Utrecht en op horecabeurzen. Vanuit Nederland zal de beweging ook naar Duitsland, België en Frankrijk gaan.

Naar Europa

#Goatober is ontstaan in Amerika. Katalysator van deze beweging richting Nederland is de Engelse oud-chefkok James Whetlor (Cabrito Goat Meat): “#Goatober stimuleert een netwerk van koks en boeren in Amerika, Engeland en nu ook Europa om het stigma van geitenbokjes als waardeloos vlees te doorbreken. Dat doen we door in verschillende steden diners en festivals te organiseren waarbij we smakelijke geitenbokjesproducten laten proeven aan het brede publiek. Als iedere vleesetende consument tijdens de feestdagen geitenbokjesvlees op het menu zet dan lossen we samen al een heel groot deel van de uitdaging om geitenbokjes een beter leven te geven op.”

Delen via:

Reacties zijn gesloten.